Anemone nemorosa

Som värsta panchisen ägnar jag en liten stund varje dag åt att stirrar ner i rabatten. Jag tittar, tittar närmare, petar gärna lite i jorden liksom för att hjälpa upp de små lökarna jag planterade i höstas.

Små, små gröna skott har kommit upp. Långt ifrån överallt där jag tror jag satte men för var dag som går ser jag fler och fler små späda och lysgröna tippar. Det gör mig glad och förväntansfull.

Man kan tro att de som bodde här före oss hade bindel på sig när de satte lökar. Det tittar fram krokus här och tulpan där, oftast inte mer än en i klunga.

Här är ett exempel på ett miniexemplar av en krokus som står i ensamt majestät mitt i den än så länge tristbruna gräsmattan.


[Crocus ancyrensis]

Bland andra blommor som jag flyttade var denna primula, alltså typ gullviva fast mer rabattvänlig variant.


[Primula polyantha]

och en variant av kattfot eller nåt...


[Primarosa Kattfotis...]

I höstas lade jag igen rabatten i skuggan och flyttade allt levande till en betydligt soligare plats, också i norr förvisso. Det såg rätt kul ut för de klena små aprikosa rosorna (jorå APRIKOSA och det är INTE jag som valt färg. Camen erbjöd sig att ta rosorna till sin "mormor som säkert ville ha dem...") fick tokspelet och blommade hysteriskt i slutet av september när allt annat gick mot att lägga ner för säsongen.

Ser med förväntan fram emot vitsippshavet som snart kommer att täcka marken nedanför häcken mot grannen. Klart jag lägger in bilder på dem också.

Favoriten / Myosotis palustris

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback